< فهرست دروس

درس تفسیر استاد مهدی زمانی‌فرد

99/10/30

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع:تفسیر/سوره آل عمران/آیه23

۴ جهت بحث:

۱-جهت اول: لغوی:

الف) الم تر: مضارع مجزوم

رویت به ۲ معنا می‌آید: گاهی به معنای مشاهده با چشم و گاهی به معنای مشاهده علمی (با فکر و نظر) (رؤیت الفکر) در این آیه منظور، رؤیت الفکر است. (بقره ۲۴۶) . این سیاق استفهام برای تشویق و ترغیب است یعنی این کار را انجام بده.

۲- یتولی: تولِّیِ ۲ کاربرد معارض دارد: گاهی به معنای دوست داشتن و نزدیک شدن و گاهی به معنای پشت کردن و دور شدن است (الفاظ مشترک بین المتضادین . مانند " قرء" که هم به معنای طهر و هم به معنای حیض است) و سیاق کلام می‌فهمیم که تولی به معنی پشت کردن است. و قرینه دیگر اینکه هر گاه " تولی" با کلمه " عن" آمد به معنی پشت کردن است.

2_ جهت دوم: اعرابی:

۲ نکته:

الف) یدعون الی کتاب الله: جمله حالیه.

ب) و هم معرضون: جمله حالیه.

3_ جهت سوم:

بلاغی:

۳ نکته: الف- الم تر: استفهام به جهت ترغیب و تشویق مخاطب به این‌که در مسأله تأمل کند (آیا ندیدی یعنی ببین) .

ب-نصیبا: تنوین، تنوین تقلیل است (از سیاق کلام فهمیده می‌شود) یعنی نصیبا قلیلاً.

ج) ثم یتولی فریق منهم: وجه اتیان "ثم" چیست؟ ثم دلالت دارد که بین معطوف و معطوف علیه، فاصله‌ای قابل‌توجه افتاده. در آیه سخن از قضاوت است وقتی که قضاوت صورت می‌گیرد بلافاصله که طرف پشت نمی‌کند بلکه قاضی قضاوت می‌کند و به ضرر یکی می شود اونی که به ضررش می شود پشت می کند این پشت کردن بعد از نتیجه قضاوت است لذا " ثم" می‌آید.

4_جهت چهارم: نکات تفسیری:

۴ نکته:

الف) چکیده و خلاصه آیه: بیان مصداق برای آیه ۲۱. (این‌ها اگر مؤمن به کتاب الله بودند بعد از این‌که قضاوت بر علیه آن‌ها شد باید قبول می‌کردند اما قبول نکردند)

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo