< فهرست دروس

درس تفسیر استاد مهدی زمانی‌فرد

99/07/05

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع:تفسیر

نکته سوم :تفسیر کلمه بالحق: الف. نزول قرآن همراه با حق است. ب. خود قرآن بعد از نزول هم همراه با حق است.

توضیح الف: یعنی قلب پیامبر، هنگام دریافت وحی، باطل در او راه پیدا نمی‌کند. توضیح ب: باطل در قرآن راه ندارد یعنی مطالب قرآن هم مطابق با واقع است و هیچ چیزی نمی‌تواند فرمایشات قرآن را باطل کند.

نکته چهارم: تفسیر" مصدقا لما بین یدیه" دلالت می‌کند بر رابطه اتحادی بین قرآن و تمام کتب آسمانی و بین پیامبر ما و تمام پیامبران دیگر.

لذا حقیقت نبوت و حقیقت کتب آسمانی یک وحدت نوعی دارند و پیامبران مصادیق آن وحدت نوعی اند ( مثل انسان که ۱ حقیقت واحد است و زید و عمر مصادیقش هستند (

اشکال فخر رازی : اگر پیامبر، تصدیق پیامبران پیشین است پس چرا آن‌ها را منسوخ کرده. جواب از خود فخر رازی: منظور از تصدیق، تصدیق در کلیات شریعت است یعنی اصول اخلاق، اعتقادات ( معاد توحید )، عبادات ( اصل نماز، اصل زکات، اصل سوم، امر به معروف، حج ) نسخ در بعضی فروعات احکام فقهی است یعنی اصل عبادت سر جایش است اما شکل آن تغییر کرده. نسخ که ما به آن معتقدیم نسخ جزئی است نه نسخ کلی. و این اختلافات هم، تباین نیست بلکه تکاملی است ( نسخ ها تکاملی است نه تباینی(

نکته پنجم: "و انزل التورات و الانجیل": فلسفه نزول دفعی تورات و انجیل: فرق تورات و انجیل: متن تورات اصلی در چوب‌های نوشته شده بود و از آسمان پایین آمد که ۱۰ فرمان اصلی در آن بود و بر حضرت موسی نازل شد وقتی چیزی معدود است نزولش هم دفعی است پس علت دفعی بودن محدودیت آن است اما نزول انجیل نزول مقامی بود نه الواح ( بعضی کتاب‌ها لفظ و معنا از طرف خدا نازل شده اما اکثر کتب آسمانی، نزول معانی بوده بر قلب پیامبر و پیامبر خودش آن‌ها را در قالب الفاظ در می آورد شبیه احادیث قدسی که مانند قرآن از طرف خداست با این تفاوت که قرآن، لفظ و معنایش مال خداست و احادیث قدسی معانی‌اش الهی است اما الفاظ اش بشری است یعنی پیامبر آن‌ها را به صورت الفاظ درآورده است). لذا نزول معنایی دفعتاً است و حضرت عیسی خودشان آن‌ها را به مرور زمان به قالب لفظی و گفتاری درآوردند.

یکی از وجوه اشرافیت قرآن بر سایر کتب آسمانی این است که الفاظ و معانی هر ۲ مال خدا هستند فقط بخش ۱۰ فرمان تورات مانند قرآن هستند که هم معانی و هم الفاظ از خدا هستند.

)پس اگر می‌گوییم این‌ها که کتب آسمانی است یعنی معانی این‌ها به آسمان مرتبط است و الفاظ این طور نیست بلکه از طرف پیامبران است شبیه احادیث قدسی(

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo