درس اصول عقاید امامیه حضرت آیت الله سبحانی

اصل يكصد و چهل و هفتم

صلاة «تراويح» به پيروى از پيامبر گرامى(صلى الله عليه وآله وسلم) از مستحبات مؤكد است. فقه شيعه مى گويد: مستحب است انسان در مجموع شبهاى ماه رمضان هزار ركعت نماز بگزارد. ولى برگزارى اين نمازها به جماعت، بدعت است و بايد به صورت فُرادى در مسجد و بيشتر در خانه برگزار شود. زيد بن ثابت از پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) نقل مى كند كه نماز گزاردن مرد در خانه افضل از نمازگزاردن او در مسجد است، مگر نماز واجب كه مستحب است آن را در مسجد بخواند.[1]

امام باقر (عليه السلام) مى فرمايد: نمازهاى مستحبى را نمى توان با جماعت خواند،و هر نوع بدعت در دين مايه گمراهى بوده و عاقبت آن آتش است.[2]

امام رضا (عليه السلام) نيز در رساله خود كه  پيرامون عقايد و اعمال يك فرد مسلمان نگاشته، يادآور شده است كه نماز مستحب را  نمى توان به جماعت خواند، و اين كار بدعت است.[3]

از بررسى تاريخچه برگزارى نماز تراويح به صورت جماعت، كه در ميان اهل سنت متداول است، روشن مى شود كه اجتهاد به رأى، به اين عمل مشروعيت بخشيده، تا آنجا كه آن را بدعت حسنه ناميده است.در اين مورد طالبين مى توانند به مدارك ياد شده در پاورقى مراجعه نمايند.[4]

[1] . طوسى: خلاف، كتاب صلاة، مسئله 268.

[2] . صدوق، خصال:2/152.

[3] . صدوق ، عيون اخبار الرضا، ج2، ص 124.

[4] . قسطلانى، ارشاد السارى: 3/226 ؛ عينى، عُمدة القارى110/126؛ شاطبى، الاعتصام:2/291.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo