درس اصول عقاید امامیه حضرت آیت الله سبحانی

اصل يكصد و نوزدهم

ما معتقديم كه بهشت و دوزخ، هم اكنون نيز موجودند. شيخ مفيد مى فرمايد: بهشت و دوزخ، هم اكنون موجود بوده، روايات بر وجود آنها گواهى مى دهند و متشرّعه بر اين مطلب اتفاق نظر دارند[1]. آيات قرآن نيز به گونه اى بر وجود فعلى بهشت و دوزخ گواهى مى دهد، چنانكه مى فرمايد: (وَلَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخرى * عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهى * عِنْدَها جَنّةُ المَأْوى) (نجم/13ـ15): پيامبر فرشته وحى را بار ديگر در نزد «سدرة المنتهى» ديد؛ سدره اى كه «جنة المأوى»نزد آن است. در جاى ديگر، در مقام نويد و هشدار به مؤمنان و كافران، اعلام مى كند كه بهشت براى پرهيزگاران و دوزخ براى كافران آماده شده است، چنانكه در مورد بهشت مى فرمايد: (أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقينَ) (آل عمران/133).و در مورد دوزخ نيز خاطر نشان مى سازد: (وَاتَّقُوا  النّارَ الّتي أُعِدَّتْ لِلْكافِرينَ) (آل عمران/131).

ددر عين حال ، جايگاه بهشت و دوزخ دقيقاً بر ما روشن نيست، و تنها از برخى آيات به دست مى آيد كه بهشت در قسمت بالا قرار دارد، چنان كه مى فرمايد:(وَ فِي السَّماءِ رِزْقُكُمْ وَما تُوعَدُونَ) (ذاريات/22).

[1] . أوائل المقالات، ص 141.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo