درس خارج اصول استاد سید محمد میراحمدی

1400/09/23

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: الأصول العملية/أصالة الاحتياط /شبهه موضوعیه[1]

 

ادامه ادله اثبات فقد المانع برای حرمت مخالفت قطعیه در کلام مرحوم شیخ(ره)

و هکذا مانع شرعی هم که مرحوم علامه مجلسی در دو روایت مذکور فرمودند مفقود است.

توضیح ذلک: در روایت مذکور که حضرت فرمودند:« کل شی هو لک حلال حتی تعلم أنه حرام بعینه»[2] پر واضح است که (أنّ) از أدات مصدری است که ما بعدش را به تأویل مصدر می‌برد فلذا معنای روایت اینگونه می‌شود که: «حتی تعرف الحرمه بعینها» یعنی همه چیز حلال است تا آنکه یقین به حرمت پیدا شود، بنابراین در اطراف علم اجمالی باید احتیاط و اجتناب کرد چراکه آنجا ما بالاخره علم به حرمت داریم هر چند متعلقش عینا مشخص نیست بنابراین بدین لحاظ مانع شرعی هم برای حرمت مخالفت قطعیه مفقود می‌باشد.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo