درس خارج فقه استاد قادر حیدری‌فسائی

1400/12/14

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: کتاب طهارت/احکام المیاه/حکم وضوء و غسل با آب مستعمل در رفع نجاست غیر از استنجاء و حکم آب مستعمل در رفع نجاست غیر از استنجاء

مرحله پنجم: رجوع به عقل.

عقل با هر دو صورت آن، در این مسئله فاقد حکم است. به همان علّتی که در مسائل سابق بیان شد.

مرحله ششم: رجوع به اصل عملی.

بر فرض عدم دلیل اجتهادی در مسئله، شکّ در جواز و عدم جواز وضوء و غسل با آب مستعمل در رفع نجاست غیر از استنجاء، مورد برای استصحاب جواز است.

متفرّقات:

اموری که در مسئله مورد بحث، مورد استفاده قرار گرفته‌اند، عبارتند از:

۱) قول لغوی در موضوع شناسی بدویّ.

۲) علم اصول.

بحث حقیقت شرعیّه، بحث مطلق و مقیّد، بحث عامّ و خاصّ، بحث ظهور، بحث مجمل و مبیّن، بحث مفهوم شرط، قول لغویّ در موضوع شناسی دلیلی، بحث اجماع، بحث خبر واحد، بحث تعارض، بحث جمع عرفی، بحث مرجّح، بحث حکومت، بحث ورود، بحث عقل، بحث اصل عملی.

۳) علم رجال و درایه.۴) آیات الاحکام.۵) تفسیر و علوم ادبی.

۶) کتب اربعه و جوامع دیگر روائی. ۷) کلام فقهاء.

قال المحقّق صاحب العروة: امّا المستعمل فی رفع الخبث غیر الاستنجاء فلایجوز استعماله فی الوضوء و الغسل و فی طهارته و نجاسته خلاف و الاقوی انّ ماء الغسلة المزیلة للعین نجس و فی الغسلة غیر‌المزیلة الاحوط الاجتناب.

سؤال دوّم: آیا آب مستعمل در رفع نجاست غیر از استنجاء، طاهر است؟

مراحل تفصیلی استنباط عبارتند از:

مرحله اوّل: موضوع شناسی بدویّ.

موضوع در سؤال فوق، آب و مستعمل و نجاست و استنجاء است. مفاد این موضوعات معلوم است و لذا احتیاج به موضوع شناسی ندارند. توجّه باشد که بحث در آب قلیل است یعنی مکلّف برای رفع نجاست از آب قلیل استفاده کرده است.

مرحله دوّم: رجوع به آیات.

مسئله، فاقد آیات الاحکام است.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo