درس خارج فقه استاد قادر حیدریفسائی
1400/12/07
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: کتاب طهارت/احکام المیاه/حکم وضوء و غسل با آب مستعمل در رفع نجاست غیر از استنجاء
اقول:
نکته اوّل: نقش اجماع منقول دربارهی موضع اوّل از آیه مبارکه.
بین موضع اوّل و روایت عبد الله بن سنان در مادّه اجتماع (وضوء واجب رافع حدث با آب مورد بحث) تعارض پیدا شد. روایت بواسطه اجماع ترجیح داده شد و حکم به عدم جواز این وضوء شد.
نکته دوّم: نقش اجماع منقول دربارهی موضع دوّم از آیه مبارکه.
زمانیکه بین موضع دوّم از آیه و روایت عبد الله بن سنان نسبت سنجی میشود، در صور زیر نتایج زیر حاصل میشود.
۱) وضوء واجب رافع و وضوء مستحبّ رافع. بین موضع دوّم و روایت تعارض پیدا میشود و روایت بخاطر اجماع مقدّم میشود.
۲) غسل واجب رافع و غسل مستحبّ رافع. موضع دوّم ایندو صورت را بعمومه و اجماع ایندو صورت را بخصوصه میگیرد و لذا اجماع قرینه بر تخصیص میشود. یعنی اجماع، مانع از شمول موضع دوّم میشود.
۳) وضوء واجب غیر رافع و وضوء مستحبّ غیر رافع. روایت ایندو صورت را بدون مانع میگیرد.
نمودار:
موضع دوّم آیه:روایت عبدالله بن سنان:اجماع:
۱)وضوء واجب رافع با آب معمولی.۱)وضوء واجب رافع با آب مورد بحث.۱)وضوء واجب رافع با آب مورد بحث.
۲)وضوء مستحبّ رافع با آب معمولی.۲)وضوء واجب غیر رافع با آب مورد بحث.۲)وضوء مستحبّ رافع با آب مورد بحث.
۳)وضوء واجب رافع با آب مورد بحث.۳)وضوء مستحبّ رافع با آب مورد بحث.۳)غسل واجب رافع با آب مورد بحث.
۴)وضوء مستحبّ رافع با آب مورد بحث.۴)وضوء مستحبّ غیر رافع با آب مورد بحث.۴)غسل مستحبّ رافع با آب مورد بحث.
۵)غسل واجب رافع با آب معمولی.
۶)غسل مستحبّ رافع با آب معمولی.
۷)غسل واجب رافع با آب مورد بحث.
۸)غسل مستحبّ رافع با آب مورد بحث.
نتیجه نهائی بحث در مرحله چهارم (رجوع به اجماع): از بین صور هشتگانه که برای وضوء و غسل با آب مورد بحث متصوّر است (واجب و مستحبّ، رافع و غیر رافع)، حکم دو صورت باقیمانده است.
۱) غسل واجب غیر رافع۲) غسل مستحبّ غیر رافع
و حکم شش صورت زیر با مبانی آنها معلوم شد.
۱) وضوء واجب رافع لایجوز تعارض موضع اوّل از آیه با روایت عبدالله بن سنان و ترجیح روایت با اجماع.
۲) وضوء واجب غیر رافع لایجوز روایت عبدالله بن سنان.
۳) وضوء مستحبّ رافع لایجوز تعارض موضع دوّم از آیه با روایت عبدالله بن سنان و ترجیح روایت با اجماع.
۴) وضوء مستحبّ غیر رافع لایجوز روایت عبدالله بن سنان.
۵) غسل واجب رافع لایجوز تعارض موضع دوّم از آیه با اجماع و تقدیم اجماع. (تعارض بدویّ).
۶) غسل مستحبّ رافع لایجوز تعارض موضع دوّم از آیه با اجماع و تقدیم اجماع. (تعارض بدویّ).