درس نهایة الدرایة استاد محمد غیاثی
1401/09/19
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: مباحث الفاظ/اقتضاء النهی للفساد36 /مقتضای نهی از عبادت5
○ نهایهالدرایهج۲ص۳۹۶س۱۷ تعلیقه۲۳۸
- اقتضاء النهی للفساد (۳۶)
۱. پاسخ از اشکال سابق، بر مبنای مشهور در باب حسن و قبح عقلی
۲. در نگاه مشهور، حسن ذاتی و قبح ذاتی، مقوّم فعل حَسَن نبوده و ذاتیِ باب کلیات خمس نخواهند بود.
۳. در نگاه مشهور، حسن ذاتی و قبح ذاتی به معنای ذاتی باب برهان خواهند بود.
۴. ذاتی باب برهان ، معنایی است انتزاعی ( خارج از ذاتِ موضوع ) و در انتزاعِ آن ، وضع ذات کفایت میکند.
۵. حسن ذاتی و قبح ذاتی به معنای ذاتی باب برهان ، دو قسم است:
الف.گاهی فعل (موضوع) ، علّت تامه برای حسن و قبح است.
ب. گاهی فعل (موضوع) ، مقتضی بالکسر برای حسن و قبح است.
۶. اگر فعل ، اقتضای حسن را داشته باشد ، میتواند معروض قبح قرار گیرد چرا که این قبح ذاتی باب برهان نیست. اجتماع حسن ذاتی باب برهان به نحو اقتضاء، با قبح عرضی باب برهان ، محذوری را به دنبال ندارد.