درس نهایة الدرایة استاد محمد غیاثی
1401/06/30
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: مباحث الفاظ/اقتضاء النهی للفساد9 /مراد از عبادت در مسأله2
○ نهایهالدرایه ج۲ص۳۸۴س۱۴تعلیقه۲۲۳
- اقتضاء النهی للفساد (۹)
۱. غرضِ باعث بر امر همان اثر مترتب بر فعل عبادی است.
۲. صحت و فساد عبادت به لحاظ وجود و عدم این اثر است.
۳. قرب ، غرض باعث بر امر نیست .
۴. پس قرب ، اثری که به لحاظ او عبادت متصف به صحت و فساد میشود نیست.
۵. این اثر حیثیت تعلیلی برای صحت و فساد عبادت است .
۶. قرب حیثیت تعلیلی برای صحت و فساد عبادت نیست.
۷. مبغوضیت با تقرب تنافی دارد.
تنافی میان مبغوضیت و تقرب حیثیت تعلیلی برای فساد عبادت است.
۸. غرضی که ملازم با قرب است تنافی بالذات با مبغوضیت ندارد.
۹. تنافی میان مبغوضیت و تقرب ، با عدم تنافی میان مبغوضیت و غرضی که ملازم با قرب است ، تنافی ندارد.