درس کتاب المکاسب مرتضی اسماعیلی

1401/10/24

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: مفهوم شرط/شروط عقد /شروط

 

دلایل شرط اول.

یک. عدم خلاف

دو. غرری شدن معامله. چون معلوم نیست چه چیزی را میخرد. چون شرطی کرده که تحقق معلوم نیست.

اشکال . چرا شرط حالی و بالفعل شرط کردنش جایز بود؟ مثل اشتراک بودن عید کاتب بالفعل یا حامله بودن امه؟ جواب بین اینها فرق است. اجماعا

علاوه بر این که متبایعین توافق می‌کنندو بنا بر وجودش می گذارند ولی این شرط اول امری را می‌گویند که بالفعل موجود نیست بنا بر تحقق آن گذاشته‌اند. لذا درست است.

علامه فرموده که اگر در امه شرط حمل در آینده بکند باطل است. چون غرر است.

این حرف برخلاف شیخ طوسی و قاضی ابن براج است چون که چنین عقدی را در صورت تحقق حمل صحیح می دانند و اگر محقق نشود عقد قابل فسخ است.

از این دو کلام معلوم می‌شود که در شرط مورد بحث بین علما خلاف است. بعضی شرط کردن را صحیح و در صورت عدم حصول شرط عقد را جایز الفسخ میدانند و بعضی اصل شرط کردن آن را درست نمیدانند.

جناب شیخ می فرمایند شاید مراد شیخ شرط صفتی باشد که سبب حمل است مثل جمع شدن با مذکر مثلا.

بعد میفرماید اگر مراد این شد شیخ هم در شرط اول مخالف ما نیست.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo