درس کتاب المکاسب مرتضی اسماعیلی

کفایه

1401/08/15

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: کفايه /بحث نواهی/ اجتماع امر ونهی - قوله. ثم انه قد استدل علی الجواز

 

دلیل سوم قائلین به جواز اجتماع:

اگر اجتماع امر و نهی در شی واحد لایجوز نظیر آن هم مثل اجتماع مستحب با کراهت و یا وجوب با کراهت و ... واقع نمی شد در حالی که نظیر آن مثل اجتماع وجوب با کراهت مثل نماز در حمام و مستحب با کراهت مثل نماز مستحبی در حمام و ... واقع شده است. پس اجتماع جایز است.

جواب:

۱. جواب اجمالی: با وجود دلیل و برهان قطعی بر عدم جواز اجتماع، باید اینگونه موارد توجیه شود.

۲. جواب اجمالی: قایلین به امکان اجتماع هم باید پاسخ گوی این گونه موارد باشند. چون اینگونه موارد اجتماع امر نهی در شی واحد صلاه خارجی به عنوان واحد یعنی عنوان صلاه است.

۳. عبادات مکروهه سه قسم هستند:

- قسمی که نهی به عنوان خودش تعلق گرفته و بدل ندارد. مثل صوم یوم العاشورا

- قسمی که نهی به خود آن تعلق گرفته و بدل دارد. مثل صلاه در حمام

- قسمی که نهی در لسان دلیل به خودش تعلق گرفته ولی از خارج معلوم است که متعلق نهی عنوان دیگری است.(بودن در موضع تهمت) که متحد و یا ملازم با آن عبادت است. مثل نماز در موضع تهمت.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo