< فهرست دروس

درس کفایة الاصول حسین باقری‌شاهرودی

کفایه2

1400/02/04

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: عام و خاص/فحص در عموماتی که در معرض تخصیص نیستند/مقدار فحص-فحص از دلیل متصل

 

خلاصه جلسه قبل:

بحث در فصل ششم از فصول عام بود.

موضوع بحث این بود :که اگر عامی به ما رسید آیا قبل از فحص از مخصص می‌توانیم به عام عمل کنیم یا نه؟

غزالی ادعا داشت:قبل از فحص نمی توان عمل به عام کرد،حتماً باید فحص کرده و وقتی از ظفر و دستیابی به مخصص مایوس شدیم آنگاه می‌توان به عام عمل کرد،سپس بر مدعای خود ادعای اجماع و عدم خلاف هم داشت.

اما مرحوم آخوند در این مورد قائل به تفصیل هستند ایشان می‌فرمایند: اگر عام ما از عموماتی بود که در معرض تخصیص است،در این صورت ما باید فحص کنیم،دلیل بر فحص هم سیره عقلا است؛

یعنی همان دلیلی که به ما می‌گوید:اگر عامی داشتی و شک در مخصص داشتی، به اصالت العموم تمسک کرده و عام را اخذ کن، همان دلیل در ما نحن فیه می‌گوید: اگر عام تو در معرض تخصیص بود باید فحص کنی چون خطابات شارع مقدس با توجه به تدریجی بودن بیان احکام در معرض تخصیص است و طریقه بیان احکام توسط شارع به این صورت است که ابتدا عامی را بیان می‌کند و یک حکم کلی جعل می‌کند سپس تخصیصاتی را برای آن بیان کرده و افرادی را از تحت آن خارج می کند فلذا عمومات موجود در خطابات شارع در معرض تخصیص هستند .

فلذا مرحوم آخوند می فرمایند: اگر ما قطع نداشته باشیم که سیره عقلا قائم بر فحص قبل از عمل به عام هست،حداقل چیز این است که در این مورد شک داریم و همین مقدار از شک در عدم عمل به عام قبل از فحص از مخصص کفایت می کند.

این مطالب قبلا بیان شد

 

درس امروز:

مرحوم آخوند می‌فرمایند خطابات عرفی مانند همین عموماتی که در لسان اهل عرف جاریست در معرض تخصیص نیستند و لذا نیاز نیست در مورد آنها ابتدا فحص از مخصص کرده و سپس به آن عمل کنیم؛

برای مثال وقتی کسی به صورت عام وصیت می‌کند یا شهادت می‌دهد یا خبر می‌دهد و انشا می کند، احتمال وجود مخصص در آن نمی‌رود و اصالت العموم در آن جاری است زیرا سیره عقلا در این موارد می‌گوید خطابات عرفیه ای که دربردارنده تشریع و قانونگذاری نیستند، در معرض تخصیص نبوده و نیاز به فحص از مخصص ندارد

 

مقدار فحص:

مرحوم آخوند پس از بیان مبنایشان در مورد عام و تفصیل مذکور می فرمایند: بر فرض اگر عامی داشتیم که در معرض تخصیص بود و واجب بود که قبل از عمل به ان فحص بکنیم،در مقدار فحص چند قول وجود دارد:

قول مرحوم اخوند:ایشان می فرمایند باید اینقدر فحص کنیم که عام ما از معرض تخصیص خارج شود برای مثال اگر عامی داشتیم که در معرض تخصیص بود باید برویم و فحص از مخصص بکنیم،ممکن است دو یا سه مخصص برای آن پیدا کنیم که در این صورت برایمان اطمینان حاصل می‌شود عام ما مخصص دیگری ندارد و دیگر از معرض تخصیص خارج شده

قول دوم: آنهایی که علت برای فحص از مخصص را علم اجمالی بر وجود مخصص می‌دانند معتقدند:باید به مقداری فحص کنیم که علم اجمالی ما به وجود مخصص منحل شود.

قول سوم: عده‌ای هم می‌گویند باید آنقدر فحص از مخصص بکنیم که برای ما ظن شخصی حاصل شود که عامی که به ما رسیده تکلیف ماست و مخصصی هم ندارد.

قول چهارم:کسانی که مانند مرحوم میرزای قمی مبنایشان حجیت امارات از باب ظن مطلق و عقل و است،ممکن است نظرشان این باشد که:باید مقداری فحص کنیم که ظن مطلق برای ما حاصل شود که مخصصی در کار نیست.

 

فحص از مخصص متصل:

اگر عامی به ما رسید و ما نمی‌دانیم آیا مخصص متصلی داشته و به ما نرسیده یا اینکه مخصص متصلی ندارد، در این صورت مرحوم اخوند می فرمایند:اتفاق نظر داریم بر اینکه نیازی به فحص از مخصص متصل نیست و به احتمال وجود آن اعتنا نمی شود و قبل از فحص می‌توان به عام عمل کرد، زیرا حال مخصص متصل مانند قرینه مجاز است؛ همانطور که اگر در وجود و عدم وجود قرینه ای بر مجاز شک کردیم،اصل عدم وجود قرینه بر مجاز است، در مانحن فیه هم اگر شک کردیم،اصل عدم وجود مخصص متصل است.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo