درس کفایة الاصول استاد حمیدرضا آلوستانی

کفایه

1402/07/25

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: مقصد دوم:نواهی/فصل دوم:اجتماع امر و نهی /مطلب هشتم:ملاک ورود در مجمع در باب اجتماع«1»

 

الثامن: أنه لا يكاد يكون من باب الاجتماع إلا إذا كان في كل واحد من متعلقي الإيجاب و التحريم مناط حكمه مطلقا حتى في مورد التصادق و الاجتماع كي يحكم على الجواز بكونه فعلا محكوما بالحكمين و على الامتناع بكونه محكوما بأقوى المناطين أو بحكم آخر غير الحكمين فيما لم يكن هناك أحدهما أقوى كما يأتي تفصيله‌.

و أما إذا لم يكن للمتعلقين مناط كذلك فلا يكون من هذا الباب و لا يكون مورد الاجتماع محكوما إلا بحكم واحد منهما إذا كان له مناطه أو حكم آخر غيرهما فيما لم يكن لواحد منهما قيل بالجواز أو الامتنا هذا بحسب مقام الثبوت.

(الثامن...): مطلب هشتم: ملاک ورود مجمع در باب اجتماع

یکی دیگر از مطالبی که در جهت تبیین محلّ نزاع و روشن شدن بیشتر آن مورد بحث و بررسی قرار می گیرد، این است که آیا هر مصداق واحد خارجی که برخوردار از دو عنوان باشد و به اعتبار یک عنوان متعلّق امر واقع گردد و به اعتبار عنوان دیگر متعلّق نهی واقع شود، وارد در باب اجتماع امر و نهی می باشد و نزاع مذکور در مورد آن جاری می گردد یا اینکه این مجمع با وجود شرط یا شرایطی، داخل در مسأله ما نحن فیه می شود و اگر آن شرط یا شرایط محقّق نگردد، داخل در مسأله ما نحن فیه نمی شود؟

به عبارت دیگر: ملاک و معیار ورود مجمع امر و نهی در باب اجتماع امر و نهی چه می باشد؟ آیا ملاک و مناط خاصّی وجود دارد یا اینکه صرف وجود واحدی که برخوردار از دو عنوان باشد و به اعتبار یک عنوان متعلّق امر و به اعتبار عنوان دیگر متعلّق نهی واقع گردد، برای وارد شدن آن مجمع در باب اجتماع امر و نهی کفایت می کند؟

مصنّف در ما نحن فیه می فرمایند: برای ورود یک مجمع در باب اجتماع امر و نهی، صرف اینکه برخوردار از دو عنوان است و به اعتبار آن دو عنوان، متعلّق امر و نهی قرار می گیرد، کفایت نمی کند، بلکه برای ورود یک مجمع در باب اجتماع امر و نهی، معیار و ملاک خاصّی وجود دارد که بدون وجود آن، وارد در باب اجتماع نمی شود.

مصنّف بحث را در ما نحن فیه در دو مقام پیگیری می نمایند: یکی به لحاظ مقام ثبوت و بدون لحاظ مقام دلالت و دیگری به لحاظ مقام اثبات و لحاظ مقام دلالت.

در مورد مقام اول می فرمایند: معیار ورود یک مجمع در باب اجتماع امر و نهی این است که در این مجمع، ملاک هر یک از امر و نهی یعنی مصلحت ملزمة التحصیل و مفسدة ملزمة الترک، وجود داشته باشد که در این صورت بنابر قول به جواز، حکم وجوب و حکم حرمت در کنار یکدیگر در این مجمع ثابت بوده و این مجمع تحقّق بخش متعلّق هر دو می باشد و بنابر قول به امتناع و ترجیح یکی از دو حکم، همان حکم ثابت بوده و مجمع تنها تحقّق بخش متعلّق همان حکم می باشد و بنابر عدم ترجیح یکی از دو حکم بر دیگری، هیچ یک از آنها ثابت نبوده و مجمع محکوم به حکم دیگری می باشد ولی اگر ملاک هر یک از آنها وجود نداشته باشد، داخل در محلّ بحث در ما نحن فیه نبوده و اگر مجمع واجد یک ملاک باشد، حکم تابع همان ملاک است و اگر واجد هیچ یک از آن دو ملاک نباشد، حکم سومی ثابت می گردد.

فائده:

محقّق خوئی «ره» این بیان مصنّف را نپذیرفته و می فرمایند: بر اساس شرط مذکور، مسأله اجتماع امر و نهی تنها بر اساس مذهب امامیه که قائل به تبعیّت احکام از ملاکات واقعیه و نفس الأمریه می باشند، جاری می شود؛ در حالی که این نزاع عام بوده و اختصاصی به امامیه ندارد و حتّی بنابر نظر اشاعره که منکر تبعیّت احکام از ملاکات واقعیه و نفس الأمریه هستند نیز جاری می شود.[1]

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo