درس اخلاق استاد هادی عباسی‌خراسانی

1403/02/23

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

موضوع: اخلاق ولایی/حضرت معصومه (سلام الله علیها) /جایگاه حضرت معصومه (سلام الله علیها)

 

1- بحث اخلاقی (جایگاه حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها))

1.1- بهشت، پاداش زائر حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها)

ایام متعلق به حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) است. در عظمت حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) همین بس که سالیانی قبل از ولادت ایشان، این روایت را فرمودند. این روایت،نشان اعجاز ایشان است.

عن الصادق (علیه‌السلام): «وَ لَنا حَرَماً وَ هُوَ قُم وَ سَتُدفَنُ فیها إمرأةٌ مِن وُلدی تُسَمَّی فاطمةُ مَن زارَها وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ».[1]

این جمله‌ی «من زارها وجبت له الجنة»، هم از جد ایشان است و هم از پدر ایشان و هم از امام جواد (علیه‌السلام) است.

«خداوند، حرمی دارد که مکه است و رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله)، حرمی دارد که مدینه است و امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) حرمی دارند که کوفه است و ما حرمی داریم که قم است».

حرم، یعنی حرمتی دارد و کسی که وارد شود، محرمیتی دارد. قم، جایی است که انسان‌ها به خاطر کسب حکمت و فقه و فقاهت، محرمیتی پیدا می‌کنند. از اسباب محرمیت حقیقی و عملیِ ما کسب فضائل است. کسانی که کسب فضائل داشته باشند، وارد در این حرم می‌شوند. عُشّ آل محمّد (صلوات‌الله‌علیهم‌أجمعین) است.

بعد حضرت فرمودند: «در این شهر خانمی از فرزندان من دفن می‌شود که نامش فاطمه است و کسی که او را زیارت کند، بهشت بر او واجب می‌شود».

1.2- نعمت کسب علم در جوار حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) و کلام علامه حسن‌زاده (رحمه‌الله) در این مورد

برنامه‌ای داشته باشید و با حالات حضرت آ‌شنا شوید. عفتی دارند که تالی‌تِلو عصمت است. مرتبه‌ای از عصمت است. یکی از امام‌زاده‌هایی که زود و کریمانه جواب می‌دهد، حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) است. از باب رَبِّ أنعمتَ فَزِد عرض می‌کنیم و از توجهات ایشان سپاس‌گزاری می‌کنیم. اینکه هر روز در نزدیک‌ترین جا به مضجع شریف ایشان می‌گوییم و می‌شنویم، از نعمت‌های استثنایی است. حضرت علامه حسن‌زاده (رحمه‌الله) - جانم به قربان‌شان - می‌فرمودند: «اگر الآن در صحرا بودیم و هیچ چیز نمی‌فهمیدیم، چه می‌کردیم! خدا را شکر». بدانید برای کسب کمالات، افراد انتخاب‌شده هستید. «وَ لَکَ الحمدُ عَدَدَ کَلِماتِکَ».[2] این زبان شکرگزاری داشته باشید که نعمت را زیاد می‌کند.

1.3- یک برنامه برای اربعین کلیمی

در ایام اربعین کلیمی، اربعین شروع کنید. قرارداد بین خود و خدا ببندید. اگر برخی نواقص در وجودتان هست، فاکتور بگیرید. اگر کمالاتی هست، تقویت کنید. از نواقص، استغفار و در کمالات، حمد به جا آوردید.

1.4- الگوگیری از حضرت معصومه‌ (سلام‌الله‌علیها) برای قراردادن مکان عبادت در خانه

حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها)، دو اثر در قم دارند؛ یکی حرم مطهر و یکی بیت النور، محل عبادت‌شان. روشی است برای خانم‌ها که جایی برای عبادت داشته باشند. در 17 روزی که در قم بودند، مصلی داشتند. شما هم در خانه برای نمازخوان‌شدن بچه‌ها مصلی داشته باشید. باید مراقب اعمال عبادی خود باشیم. با رفتار، بچه‌ها را دعوت به عبادت کنیم، نه با گفتار. دعوت گفتاری بدون رفتار نتیجه نمی‌دهد. ان‌شاء‌الله حالات خوش حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) را در زندگی خود پیاده کنیم.

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo