آرشیو سال 1403-1402 درس خارج اصول-مقدمات علم اصول-وضع
استاد ابوالقاسم علیدوست
استاد ابوالقاسم علیدوست
موضوع | متن درس(ویراستاری) | شنیدن صوت | دریافت صوت |
---|---|---|---|
نقد رفتار محقق خراسانی در تعبیر از عنوان بحث | 1403/02/24 |
||
توقف البحث علی قبول تقسیم الواجب الی التعبدی و التوصلی | 1403/02/23 |
||
اطلاق الصیغة و اقتضاء کون الوجوب توصلیاً | 1403/02/22 |
||
آیا جمله خبریه در دلالت بر وجوب آکد است نسبت به جمله های انشاییه | 1403/02/18 |
||
توضیح وجوه و مذاهب 5 گانه در وجه دلالت صیغهی امر و جمل خبریه د... | 1403/02/17 |
||
دلالت جمل خبریه بر وجوب | 1403/02/16 |
||
آن چه برای فهمنده نص مهم است استعمالات شارع و مبینان شریعت است | 1403/02/10 |
||
ما یظهر عند نهایة الشوط | 1403/02/09 |
||
در تفکیک معنا از داعی سه نظر وجود دارد | 1403/02/08 |
||
معانی شمرده شده برای صیغهی امر تا 24 معنا | 1403/02/04 |
||
در جمل خبریه حکایت و کشف است و در جمل انشایی ایجاد است | 1403/02/03 |
||
شرح حدیث السعید سعید | 1403/02/02 |
||
اشاره به نقطه شروع نزاع در طلب و اراده | 1403/02/01 |
||
ثمره اختلاف در منشأ اخذ وجوب از ماده امر و صیغه امر | 1403/01/28 |
||
کلام معروف صاحب معالم در استعمال امر در غیر وجوب کثیراً در استع... | 1402/12/19 |
||
ردّ کلام محقق عراقی | 1402/12/15 |
||
دوران امر آیه حَذَر بین دلیل یا مؤید بودن یا هیچکدام؟ | 1402/12/14 |
||
تتبع در اقوال - نظر محقق خراسانی در مساله- ادله دلالت ماده امر ... | 1402/12/13 |
||
اعتبار علو یا استعلاء در صدق امر | 1402/12/12 |
||
تفاوت داعی در استعمال با معنی و مفهوم | 1402/12/08 |
||
معانی امر - برای لفظ امر 7 معنا ذکر شده است | 1402/12/01 |
||
مقصد اول در اوامر - 13 فصل در این مقصد | 1402/11/30 |
||
تفریق مرحوم طباطبائی با توجه به فهم عرف،مناسبات حکم و موضوع به ... | 1402/11/29 |
||
گاه فعل و مثل آن صادق است لکن وصف اشتقاقی صادق نیست | 1402/11/28 |
||
در عدم اعتبار قیام مبدأ به ذات حقیقةً و کفایت مجاز در اسناد | 1402/11/24 |
||
فی اعتبار قیام المبدأ بالذات و حد آن بر فرض اعتبار | 1402/11/23 |
||
در بیان ملاک حمل | 1402/11/16 |
||
فی الفرق بین المشتق و مبدأه مفهوما | 1402/11/15 |
||
ذات مسقلا لحاظ نشده لکن به عنایت و ابهام در معنای مشتق ملحوظ است | 1402/11/10 |
||
تحقیق در مساله | 1402/11/09 |
||
فی بساطة مفهوم المشتق او ترکبّه | 1402/11/08 |
||
الامور التی تصدی المحقق الخراسانی البحث عنها در ختم گفتگو از مشتق | 1402/11/03 |
||
قاعده جب ناظر به تکوین نیست،چون نفس اسلام آوردن چیزی از فرد کم ... | 1402/11/02 |
||
حدود دلالت قاعده جبّ و قرائتی جدید از آن | 1402/11/01 |
||
آرای اصولی ها راجع به جبر ضعف سند | 1402/10/30 |
||
اصل در قاعده جَبّ روایت نبوی و ولوی مشهور است | 1402/10/26 |
||
نقد اندیشه محقق نایینی در ارتباط با حقیقیه دانستن قضایای شرعیه | 1402/10/24 |
||
امتداد النقد علی ثالث الاسناد للرأی بالاعم | 1402/10/23 |
||
اشاره به تفصیل بین محکوم علیه و محکوم به | 1402/10/19 |
||
ادله وضع مشتق للاعم | 1402/10/18 |
||
استصحاب معمولی و استصحاب قهقری و اماره ثبوت | 1402/10/17 |
||
امر اول و امر دوم و امر سوم | 1402/10/16 |
||
تحلیل اسناد رأی به اختصاص و نقد آن ها | 1402/10/12 |
||
وجه پنجم برای اثبات اخص بودن موضوع له در مشتق | 1402/10/11 |
||
اشکال بر وجه چهارم محقق نایینی از محقق خویی | 1402/10/10 |
||
تصور جامع بنابر قول به اعم میسّر نیست چون مشتق زمان ندارد | 1402/10/09 |
||
دفاع محقق خراسانی از وجوه ثلاثه برای اثبات مدعای خود | 1402/10/05 |
||
اقوال در وضع مشتق | 1402/10/04 |
||
چرا استصحاب عالمیت نشود؟ | 1402/10/03 |
||
نسبت به استصحاب موضوع | 1402/10/02 |
||
چهار ادعا از محقق خراسانی در ارتباط با تاسیس اصل در مشتق | 1402/09/21 |
||
تعیین مراد از حالِ مذکور در عنوان مساله | 1402/09/20 |
||
سه نسخه در بحث | 1402/09/19 |
||
توجیه محقق دوانی و جواب ملاصدرا | 1402/09/18 |
||
در اوصاف منحوتهی صادق بر ذات | 1402/09/14 |
||
توجیه حمل وصف اشتقاقی بر سبب | 1402/09/13 |
||
تفریق بین وصف محمول بر مباشر و محمول بر سببیت با عدم تلبس به مب... | 1402/09/12 |
||
اقبال و اعراض از سخن عراقی نسبت به حِرَف مثل تاجر | 1402/09/05 |
||
وجه تفاوت حِرَف با مبادی آن ها مثل تاجر و تجارت | 1402/09/04 |
||
راه حل در مثل مفتاح و فتح | 1402/08/30 |
||
موارد شبهه و صعوبت | 1402/08/29 |
||
ادامه اشکالات وارد بر کلام محقق خراسانی و محقق عراقی | 1402/08/28 |
||
نقد کلام آخوند خراسانی در مشتق | 1402/08/27 |
||
اختلاف مشتقات در مبادی | 1402/08/23 | ||
دلالت یا عدم دلالت فعل بر زمان | 1402/08/22 | ||
اشتهرت دلاله الفعل علی الزمان به نحو تضمن | 1402/08/21 | ||
فی دلاله الفعل علی الزمان | 1402/08/20 | ||
سنخ شناسی مساله | 1402/08/16 | ||
جنسیة البحث عن المسألة: لفظی یا غیر عقلی؟ | 1402/08/15 | ||
نظر نهایی: خروج اسم زمان از محل نزاع | 1402/08/14 | ||
تعیین محل نزاع در مشتق | 1402/08/13 | ||
امر پنجم در مشتق | 1402/08/09 | ||
بررسی نهایی کلام امام حسن و امام هادی علیهما السلام | 1402/08/07 | ||
نقل دو روایت از امام مجتبی و امام هادی علیهما السلام | 1402/08/06 | ||
توجیهات بطون قرآن در آرای مشاهیر اصول | 1402/08/02 | ||
استنتاج از مباحث گذشته | 1402/07/30 | ||
نکات در اطراف روایات ظهر و بطن | 1402/07/29 | ||
جمعبندی روایات | 1402/07/25 | ||
قرآن و استعمال لفظ در بیش از یک معنا | 1402/07/23 | ||
قرآن و استعمال لفظ در بیش از یک معنا | 1402/07/22 | ||
امتداد آیات و روایات و استعمال لفظ در بیش از یک معنا | 1402/07/18 | ||
قرآن و بکارگیری واژگان در بیش از یک معنا | 1402/07/17 | ||
بکارگیری واژگان در بیش از یک معنا | 1402/07/16 | ||
بیان شیخ انصاری در رد احتیاط با مکان اجتهاد و تقلید | 1402/07/15 | ||
اطوار استعمال در اکثر از معنای واحد | 1402/07/10 | ||
تحریر محل نزاع در امر چهارم | 1402/07/09 | ||
بکارگیری واژگان در بیش از یک معنا | 1402/07/08 | ||
مرسوم در اشتراک لفظی | 1402/07/04 |